feed-image RSS
9 juni 2017

Draadloze ‘Hoofdtelefoon-as-a-Service’

Let op: opent in een nieuw venster PDFAfdrukken

Een jaar na de introductie van de eerste volledig modulaire ‘Hoofdtelefoon-as-a-Service’ komt het jonge Nederlandse bedrijf Gerrard Street met een draadloze versie van de hoofdtelefoon. Voor tien euro per maand krijgen gebruikers een product dat zij onbeperkt kunnen gebruiken en waarvan zonodig de losse onderdelen worden vervangen. "Vooral jongeren staan open voor de weg naar gebruik van producten in plaats van bezit", zegt Tom Leenders, mede-oprichter van Gerrard Street.

20170309-gerrard-street-boss-e1494441827169-1024x724-manify
Het afgelopen jaar zag de start-up zijn klantenbestand met ruim 60% toenemen. Voor de oprichters reden genoeg om met een tweede product te komen. "Omdat wij abonnementhouders hebben in plaats van eenmalige klanten, weten we goed wat er speelt in onze achterban. Omdat driekwart van onze klanten jonger dan 30 is zetten we bijvoorbeeld WhatsApp en Facebook Messenger in om met hen te chatten", aldus mede-oprichter Yvette Koppert.

Snel groeiende markt
De afgelopen jaren is de vraag naar draadloze oor- en hoofdtelefoons enorm toegenomen. "Onder andere door de iPhone 7 die geen audio-uitgang meer heeft", vervolgt Yvette. Ook in de markt is deze trend te zien. In de VS worden sinds vorig jaar meer draadloze kop- en oortelefoons verkocht dan bedrade exemplaren en in West-Europa is dit segment al goed voor 2 miljard euro omzet. De start-up geeft nu gehoor aan deze ontwikkeling door een zelf ontworpen Bluetooth hoofdtelefoon aan te bieden.

Volledig modulair
Net als het vorige model is deze hoofdtelefoon - de Boss - volledig modulair. Zoals bij Legoblokjes kan elk onderdeel gemakkelijk worden losgehaald en vervangen. Het product wordt verzonden als een brievenbuspakket en de gebruiker monteert hem zelf. "Zelfs iemand met twee linkerhanden kan hem in elkaar zetten", aldus Leenders. En gaat er iets stuk, dan wordt dat onderdeel kosteloos vervangen en daarna gerecycled. Met dit systeem heeft Gerrard Street in zijn eerste jaar al 350 hoofdtelefoons van de afvalberg gered.

Geslaagde funding
Dankzij toelating tot de start-up accelerator Climate-KIC ontving het jonge bedrijf een subsidie van € 45.000, waarmee de ontwikkeling deels kon worden gefinancierd. Ook is het bedrijf een partnership met CJP (Culturele Jongeren Paspoort) aangegaan. Om de productie helemaal rond te krijgen begon Gerrard Street een crowdfundingcampagne. Via Oneplanetcrowd is de funding inmiddels succesvol afgerond. De start-up wordt ondersteund vanuit het Europese stimuleringsfonds Climate-KIC en is opgenomen bij de incubators Yes!Delft en Impact Hub Amsterdam.
 

Toegang archief

Gratis voor abonnees






activeer_uw_inlog

Meer Product

Volg ons nu ook op Follow vakbladproduct on Twitter en

linkedin!

Aanmelden nieuwsbrief

Meld u nu aan voor de gratis digitale nieuwsbrief. Blijf maandelijks op de hoogte van actuele ontwikkelingen in de sector.

Winkelmandje

Uw mandje is momenteel leeg.