feed-image RSS
11 november 2017

Twee slimme auto’s botsen minder dan één

Let op: opent in een nieuw venster PDFAfdrukken

Eigenlijk ligt het voor de hand: als je de kennis van meerdere slimme auto’s koppelt, worden ze nóg slimmer. Twee weten immers meer dan één. En dat geldt dus ook voor auto’s. In Zwitserland nam men de proef op de som.

Phd student Milos Vasic en professor Alcherio Martinoli Foto Alain Herzog EPFL
Slimme auto's halen hun informatie uit camera's, sensoren, Lidar (Light Detection and Ranging) en navigatiesystemen. Als auto A ook gebruik kan maken van de informatie van auto B, die 300 meter verderop rijdt, kan hij verder ‘vooruit kijken' en dus beter anticiperen. Daarom is aan de École Polytechnique Federale de Lausanne software ontwikkeld die de informatie van verschillende auto's kan koppelen en delen. Hiermee wordt bijvoorbeeld inhalen veiliger.

Ook met 'domme' auto's
Het mooiste is dat je eigenlijk niet eens een slimme auto nodig hebt. Na uitgebreide tests met simulatoren, hebben professor Alcherio Martinoli en Phd-student Milos Vasic (zie foto) twee gewone auto's uitgerust met Mobileye camera's, een GPS-systeem, een router voor de wifi, een computer met de software, en een batterij. "Met dit ‘off-the-shelf' gereedschap, werden ze al behoorlijk slim", aldus Martinoli.

Twee voetgangers
Voor de exacte plaatsbepaling was echter nog wel wat extra's nodig. Namelijk Lidar en een extreem goed plaatsbepalingssysteem. "De auto's moeten exact weten waar ze zich bevinden, ten opzichte van de omgeving en ten opzichte van elkaar. Dat moet realtime gecommuniceerd worden en de marge is nihil. Want als de auto's beiden dezelfde voetganger detecteren maar deze informatie komt met een klein verschil bij de software aan, kan die het interpreteren als twee voetgangers. Met alle gevolgen van dien", licht Vasic toe. Tot nu toe werkt het systeem met twee auto's, maar het doel is natuurlijk om grotere netwerken te creëren. Ook is het systeem niet alleen geschikt om de verkeersveiligheid te vergroten, maar ook om routes te bepalen, energie te besparen, en last but not least om files te voorkomen. Bekijk hier een video van het Zwitserse onderzoeksproject.
 

Toegang archief

Gratis voor abonnees






activeer_uw_inlog

Meer Product

Volg ons nu ook op Follow vakbladproduct on Twitter en

linkedin!

Aanmelden nieuwsbrief

Meld u nu aan voor de gratis digitale nieuwsbrief. Blijf maandelijks op de hoogte van actuele ontwikkelingen in de sector.

Winkelmandje

Uw mandje is momenteel leeg.